خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
پنج‌شنبه 26 بهمن 1402 ساعت 16:57
  • تاریخ انتشار : 1399/07/30 - 22:50
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : بین الملل
در دیدار سفیر قزاقستان با رئیس  گروه دوستی پارلمانی ایران و قزاقستان

نوری: عملیاتی کردن توافقات نشست کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور ضروری است

رئیس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی و قزاقستان بر عملیاتی کردن توافقات نشست کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، آسخت آرازبای سفیر قزاقستان در تهران ظهر امروز چهارشنبه 30/07/1399 با غلامرضا نوری قزلجه رئیس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و قزاقستان دیدار و گفتگو کرد.



نوری در ابتدای این دیدار با اشاره به روابط دوستانه و مثبت جمهوری اسلامی ایران و قزاقستان گفت: همواره روابطی دوستانه و بر اساس احترام متقابل میان دو کشور برقرار بوده است.



وی در همین بخش افزود: گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و قزاقستان از هرگونه اقدامی در راستای توسعه و گسترش مراودات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بویژه روابط پارلمانی فیمابین استقبال و حمایت می­ کند.



رئیس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی و قزاقستان با تأکید بر استفاده از ظرفیت ­های اقتصادی و تجاری دو کشور افزود: توانمندی ­های فراوانی در ایران و قزاقستان وجود دارد که می ­توان با برنامه ­ریزی مناسب و معرفی آن به تجار و بازرگانان دو کشور در راستای منافع دو ملت بهره برد.



عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی سطح مبادلات تجاری میان ایران و قزاقستان را قابل قبول ندانست و تصریح کرد: عملیاتی کردن توافقات نشست کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور می­ تواند با ارتقا سطح مناسبات اقتصادی فیمابین منجر شود.



نماینده مردم بستان آباد در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از تحریم ­های ظالمانه آمریکا علیه کشورمان گفت: نگاه یکجانبه گرایانه آمریکا به کشورهای جهان و اعمال تحریم ­های ناعادلانه علیه کشورهای مستقل مانند جمهوری اسلامی ایران قطعاً با شکست روبرو خواهد شد و نباید ارتباطات ایران و قزاقستان به سیاست ­های خصمانه آمریکا گره زده شود.



نوری قزلجه در پایان این دیدار بر ضرورت رفع موانع صدور روادید تجار و گردشگران ایرانی، توسعه توریسم سلامت و همکاری­ های بانکی فیمابین تأکید کرد.



در ادامه این دیدار آسخت آرازبای سفیر قزاقستان در تهران، جمهوری اسلامی ایران را کشوری مهم در منطقه خواند و افزود: ایران از کشورهای دوست قزاقستان است و مقامات عالی رتبه سیاسی و پارلمانی قزاقستان بر تقویت و تحکیم ارتباطات سیاسی، فرهنگی و اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران تأکید خاص دارند.



سفیر قزاقستان نقش مجالس دو کشور را مهم و تأثیرگذار دانست و تشکیل گروه دوستی پارلمانی در مجالس ایران و قزاقستان را تقویت کننده مناسبات ذکر کرد.



آسخت آرازبای در ادامه با تأکید بر تداوم گفتگو و رایزنی ­های سیاسی دو کشور در مجامع منطقه ­ای و بین­المللی گفت: رایزنی ­های مستمر دو کشور می­ تواند به افزایش تبادلات اقتصادی فیمابین و برقراری ثبات و  امنیت منطقه ­ای کمک فراوانی کند.



شایان ذکر است در این دیدار پروین صالحی مبارکه، مهدی اسماعیلی و مهرداد ویس­کرمی نمایندگان مردم مبارکه، میانه و خرم آباد در مجلس شورای اسلامی و عضو گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و قزاقستان با بیان نقطه نظرات خود، برقراری پرواز مستقیم میان تهران و آلماتی و رفع موانع سرمایه­گذاری­های مشترک و همگرایی منطقه­ای این کشور تأکید کردند و از میزبانی قزاقستان در برگزاری روند آستانه در خصوص حل بحران سوریه حمایت کردند./



پایان پیام

  • کد خبر : 306754
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار